Reizen naar Morgen

Het huidige toeristische model staat onder druk. De klimaatverandering, digitalisering, gezondheids- en economische crisissen, overtoerisme. Dat er iets moet veranderen is al een hele tijd duidelijk.

Vincent Nijs Toerisme Vlaanderen
Vincent Nijs, strateeg van Toerisme Vlaanderen

Maar hoe verander je? Hoe ga je om met de economische werkelijkheid dat toerisme geld in het laatje brengt? Het idee leeft nog altijd dat ‘veel’ toeristen ‘veel inkomsten’ betekent. Maar wat ben je met een massa toeristen die vooral een negatieve impact nalaten? Denk maar aan plekken zoals Barcelona, Venetië en Amsterdam. Of dichterbij huis Brugge.

Het is een thema dat onze leerkrachten toerisme nauw aan het hart ligt. Hoe zorgen we ervoor dat we nog lang kunnen reizen en de wereld ontdekken. Hoe kunnen onze leerlingen hier later aan bijdragen? Want reizen betekent nieuwe belevingen en ervaringen die je als mens verrijken.

Bij PIVA staan we helemaal achter de nieuwe visie en strategie van toerisme Vlaanderen en hun toekomstplan dat ‘Reizen naar morgen’ heet.

In dit plan ziet Toerisme Vlaanderen toerisme niet langer als doel op zich ziet, maar als een middel door de positieve kracht van toerisme te versterken, zodat Vlaanderen kan bloeien als een innovatieve, inspirerende en kwalitatieve reisbestemming ten bate van de plek, de bewoners, de bezoekers en de ondernemers. Een transformatie van enkel méér rendement op investering naar een meerwaarde met maatschappelijk rendement en een florerend Vlaanderen.

Toerisme Vlaanderen richt zich vanaf nu op de ‘meerwaardezoekers’. Reizigers die zich verdiepen en op zoek gaan naar authentieke belevingen. Alle projecten worden getoetst aan de 6 thema’s die aansluiten bij het DNA van Vlaanderen:

  • Erfgoedbeleving,
  • Vlaanderen Natuurlijk,
  • Culinair erfgoed en toekomst,
  • Vlaanderen Fietsland,
  • Congressen en events en
  • Iedereen verdient vakantie.

Om de leerlingen uit te dagen de nieuwe visie en de 6 thema’s beter te leren kennen, verwerkten we deze in de opdracht. De leerlingen moeten een vakantiepakket in de provincie Antwerpen voorstellen, waarbij ze 2 thema’s combineren. Welke 2 thema’s dat zijn ontvangen de teams door loting pas bij het begin van de wedstrijd op 2 maart.

Op de contactdag van AEHT op 7 februari werden de leerlingen en leerkrachten in de voormiddag helemaal ondergedompeld in deze nieuwe visie en thema’s door Vincent Nijs, strateeg van Toerisme Vlaanderen. In de namiddag onthulde Gaston Maes de toeristische regio’s en bijzondere plekken in de provincie Antwerpen. Een fantastische voorbereiding op de wedstrijd.

Nu is het aan de leerlingen om een origineel en boeiend vakantiepakket uit te werken. Wij kijken alvast uit naar de wedstrijd op 2 en 3 maart!

Ann Liekens, leerkracht toerisme aan PIVA