Bevlogenheid van leerkracht en oud-leerling

publish date
06.10.2022

Op Dag van de Leerkracht op 5 oktober ging het in ‘De wereld van Sofie’ op Radio 1 over de waarde van enthousiasme. Enthousiasme kan het verschil maken voor jezelf en op de werkvloer en het maakt zeker het verschil in het onderwijs. De impact van een enthousiaste leerkracht is niet te onderschatten.

Angelo Roothans en Mourad Miri bij Radio 1
Angelo Roothans, Brecht Devoldere en Mourad Miri

Angelo Roothans, afgestudeerd in 2021, werd op het einde van zijn studies toerisme  aangemoedigd door zijn leerkracht Mourad Miri om geschiedenis te gaan studeren. Reporter Brecht Devoldere ging met hen beide praten over de grote kracht van enthousiasme in het onderwijs. 

Bevlogenheid

Mourad Miri: “Geschiedenis is materie van lang geleden en kan heel abstract zijn. Daarom probeer ik heel hard te focussen op het menselijke. Het gaat over mensen die net als wij beslissingen namen gebaseerd op menselijke verlangens zoals hebzucht. Dat maakt het echt en herkenbaar. Dat zijn de beste lessen, als ik kan laten zien: ‘Dit is misschien 1815 maar het waren mensen met dezelfde wensen als in 2022 en ze namen beslissingen die ook wij zouden kunnen nemen'.”

Grensverleggend

Door zijn grote enthousiasme inspireerde meneer Miri zijn leerling Angelo Roothans om ook leraar geschiedenis te worden. Angelo zit nu in zijn 2de jaar leraar geschiedenis en Engels aan Karel de Grote Hogeschool Antwerpen. Hij wil de passie voor geschiedenis doorgeven net als zijn leerkracht en liefst aan de 4de jaren en hoger om de periode van WOI en WOII te kunnen behandelen.

Angelo Roothans: "Het is voor jongeren in het 5de en 6de middelbaar lastig om vooruit te plannen en in de toekomst te kijken wat je wil doen. Ik vroeg me ook af wat ik met een diploma toerisme kon doen. Automatisch denk je aan de toeristische sector. Je merkt dat een gesprek met een leerkracht over je passies en interesses je doet nadenken en je kan aansporen om je grenzen te verleggen en de stap te wagen om, in mijn geval dan, verder te studeren. Om zo te ontdekken: ‘Dit is wat ik echt wil doen'. En zonder hem had ik hier misschien nooit gestaan.”

Niet te onderschatten invloed

Mourad Miri: “Als leerkracht heb je een persoonlijke relatie die een grote rol speelt in het leven van de jongens en meisjes in je klas. Ik geloof echt dat sommige leerlingen meer contact hebben met hun leerkrachten dan met hun ouders zelfs. Ik besef dat elk woord dat ik zeg een effect kan hebben op een leerling. Ik probeer dan ook positieve woorden te gebruiken, al gaat dat niet altijd natuurlijk.”

Angelo Roothans: Die persoonlijke relatie, voor die paar uur in de week, is er voor meerdere weken, meerdere jaren. Dat ene woord, ene zinnetje, of dat ene gesprek kan een impact hebben op het verloop van het schooljaar of - zoals bij mij - je schoolcarrière. Dat kan een enorme verandering teweeg brengen voor je toekomst. Bij mij was dat een positieve verandering, de passie die ik heb gevonden. Ik hoop dat alle leerkrachten die nu afstuderen net zo’n mensen zullen worden. Ik hoop het voor de leerlingen dat ze zo’n leerkrachten zullen hebben als meneer Miri.”

Beluister het interview op Radio 1