Bakkerij (BSO)

Bakkerij

Finaliteit arbeidsmarkt

In de richting bakkerij maak je eerst kennis met de basisbereidingen. Hierop bouw je verder voor het vervaardigen van topproducten uit de bakkerij. De theorie - het hoe en waarom van deze bereidingen -  wordt geïntegreerd in de praktijklessen.

In vergelijking met de dubbele finaliteitsrichting gaat er meer aandacht naar de praktische vakken.

Wie ben je?

Je bent op zoek naar een creatief beroep. Je wil creëren, je maakt van slechts een beperkt aantal ingrediënten iets bijzonders. Het fijnere werk en het decoreren van banketproducten spreekt je aan. Bakken is een ambacht dat je met veel passie uitvoert.

Wat leer je zoal?

  • Je leert basistechnieken en -bereidingen: degen en beslagen.
  • Je maakt vullingen voor de banketbakkerij.
  • Je bewerkt marsepein en creëert figuren.
  • Je ontdekt nieuwe trends in het gebruik van desems en in productieplanning.
  • Je leert recepten kennen en toepassen, je herkent fouten en lost deze op.
  • Je hebt aandacht voor veiligheid, milieu- en hygiëne.
  • Je krijgt bovendien een degelijke basisvorming.
  • Bekijk de lessentabel onderaan de pagina.
PIVA beroepsafdeling brood- en banketbakkerij

Je krijgt les van

  • gedreven vakspecialisten
  • een leerkrachtenteam met jarenlange ervaring als leerkracht maar ook als zelfstandig zaakvoerder van topbakkerijen en patisserieën
  • leerkrachten die geen uitdaging uit de weg gaan en meedingen naar de top in hoogstaande wedstrijden
  • leerkrachten met wedstrijdervaring die de leerlingen begeleiden tijdens wedstrijden in binnen- en buitenland

Nog meer troeven:

  • Je werkt in modern uitgeruste werkplaatsen. Als provinciale school beschikken wij over een chocoladelokaal, een suikerwerkplaats, een ijsroomatelier…
  • Je bezoekt gerenommeerde zaken en bedrijven in binnen- en buitenland.
  • PIVA werkt mee aan sociale projecten zoals baklessen met blinden en slechtzienden en bakken voor Kom op tegen kanker.
  • De leerlingen doorlopen een blokstage van vier weken in gerenommeerde zaken.
  • Na je studies kan je via Erasmus+ stage lopen binnen Europa, een stage van 5 tot 7 maanden.

Wat kan je ermee?

  • Je kan aan de slag in een sector waar er steeds vraag is naar gemotiveerde arbeidskrachten.
  • Je kan je verder specialiseren in een 7e jaar banketbakkerij en chocoladebewerking of andere 7e jaren in de voeding.
  • Je hebt een stevige basis om later een zelfstandige carrière uit te bouwen.

Oud-leeringen:

  • Herman Janssens, zaakvoerder Manus Brasschaat en Kapellen
  • Jitsk Heyninck, zaakvoerder Jitsk Chocolates Antwerpen
  • Wim Vyverman, zaakvoerder Chocolade-atelier Vyverman Sint-Niklaas
  • Tio van Ginneken, patissier-chocolatier bij Manus en Lints
  • Lynn Van Dommelen, praktijkleerkracht PIVA en voordien applicatiespecialist Dawn Foods Global

Hoe maak je een winnende boterkoek?

Lessentabel

  3de 4de 5de 6de
AV levensbeschouwing 2 2 2 2
AV lichamelijke opvoeding 2 2 2 2
AV Frans 1 2 2 2
AV project algemene vakken 5 6 5 5
AV wetenschappen 2      
           
TV vaktechnologie bakkerij *     1 2
TV vaktechnologie banketbakkerij en confiserie *     2 2
           
PV praktijk bakkerij * 20 20 20 18
           
  Totaal aantal uren 32 32 34 33
           
  blokstage bakkerij (weken)     4 4

* Vanaf schooljaar 2021-2022 wordt in de 2e graad vaktechnologie opgenomen in de lessen praktijk. Dit maakt deel uit van de modernisering van het secundair onderwijs.

Kris Van Rysselberghe (technisch adviseur bakkerij): "Tot voor kort was het perfect mogelijk dat de leerlingen in de voormiddag theorielessen rond cakes volgden en ’s namiddags eclairs bereidden in het praktijklokaal. Vanaf volgend jaar zijn techniek en praktijk beter op elkaar afgestemd. We starten de dag bijvoorbeeld met een technische benadering van banketbakkersroom, waarna we die dezelfde dag in het praktijklokaal een eclair bereiden."

PAV is een vak waarin de beroepsleerlingen klaargestoomd worden voor onze huidige complexe maatschappij. Algemene vakken zoals Nederlands, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, burgerschap, financiële geletterdheid, ICT en media worden geïntegreerd onderwezen. 

Levensbeschouwing: leerlingen kiezen tussen godsdienst, niet-confessionele zedenleer of de eigen religie.